Strony



REGULAMIN INTERNATU

  I Postanowienia ogólne:

1. Internat ZSAiO jest placówką opiekuńczo-wychowawczą dla młodzieży kształcącej się poza miejscem stałego zamieszkania. Internat jest integralną częścią szkoły.
2. Internat jest placówką koedukacyjną zapewniającą zakwaterowanie, wyżywienie oraz całodobową opiekę młodzieży uczącej się w naszej szkole.
3. Internat prowadzi działalność przez cały rok szkolny.

 II Zadania Internatu:

  Do zadań Internatu należy:

1. Zapewnienie możliwie jak najlepszych warunków mieszkalnych oraz całodziennego wyżywienia.
2. Zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych.
3. Zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań, zamiłowań i uzdolnień.
4. Stwarzanie warunków do uczestniczenia w kulturze oraz organizowaniu rozrywki.
5. Wdrażanie do samodzielnego wykonywania określonych prac porządkowo-gospodarczych.
6. Wyrabianie zaradności życiowej wychowanków, rozwijanie samorządności i samodzielności.
7. Kształtowanie wśród wychowanków postaw wzajemnego zrozumienia, życzliwości, tolerancji i odpowiedzialności.
8. Przygotowanie wychowanków do uczestniczenia w życiu społeczeństwa i w rodzinie własnej.
9. Tworzenie warunków do swobodnego kształtowania przez wychowanków swoich postaw światopoglądowych, przy jednoczesnym poszanowaniu uniwersalnych wartości.
10. Kształtowanie prawidłowego stosunku do przyrody i ekologii oraz tradycji narodowych .

 III Organizacja życia i pracy w Internacie:

1.              Internat prowadzi działalność w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkole.
2.              Pracą Internatu kieruje kierownik powołany przez dyrektora szkoły.
3.              Pracownicy pedagogiczni Internatu tworzą Rade Wychowawczą Internatu /RWI/.
4.              Internat zatrudnia również pracowników obsługi.
10. Grupa wychowawcza w Internacie liczy do 30 wychowanków.
11. Liczbę grup ustala się co roku w zależności od ilości mieszkańców Internatu.
12. Szczegółowe zadania w zakresie opieki i wychowania realizuje się w grupach wychowawczych przez wychowawców i przy współudziale Samorządu Internatu.
13. Podstawową komórkę Samorządu stanowi grupa wychowawcza, której opiekunem jest przydzielony wychowawca.
14. Wychowankowie grupy wychowawczej wybierają spośród siebie zarząd grupy.
15. Do zadań Samorządu, realizowanych w uzgodnieniu z wychowawcą grupy należy w szczególności:
              inicjowanie przedsięwzięć,zmierzających do podnoszenia wyników nauczania i pracy opiekuńczo-wychowawczej w grupie,
              dokonywanie podziału zadań pomiędzy członków grupy,
              koordynowanie prac porządkowych i gospodarczych wykonywanych przez członków grupy,
              kontrola i ocena pracy wykonywanej przez członków grupy,
              regulowanie wewnętrznego życia grupy,
               wpływanie na organizację czasu wolnego, rozstrzyganie sporów, wnioskowanie o wyróżnienia i nagrody.
16. Wszyscy mieszkańcy Internatu tworzą Samorząd Internatu .
17. Pracą Samorządu kieruje demokratycznie wybrany Zarząd Samorządu Internatu /ZSI/.
18. Przy ZSI powołuje się różne sekcje w zależności od zainteresowań: gospodarczą , porządkową, kulturalno-oświatowa, sportową, samokształceniową itp.
19. RWI opracowuje plany pracy i opiniuje ogół spraw opiekuńczo-wychowawczych, podejmuje decyzje w sprawie nagradzania i udzielania kar wychowankom w porozumieniu z ZSI.
20. ZSI reprezentuje ogół wychowanków. Do jego zadań w szczególności należy:
1 Współudział w tworzeniu programu działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz gospodarczej Internatu.
2 Poręczenie za wychowanków, rozstrzyganie sporów, oraz czuwanie nad prawidłowym funkcjonowaniem grupy.
3 Dokonywanie wspólnie z wychowawcami analizy i oceny całokształtu działalności młodzieży w Internacie.
4 Organizowanie imprez i uroczystości dla wszystkich mieszkańców Internatu.
20. Uczniowie w czasie lekcji nie mogą przebywać na terenie Internatu bez pisemnej zgody nauczyciela i za wiedzą kierownika lub wychowawcy.
21. Internat sprawuje całodobową opiekę nad młodzieżą.
22. Po godzinie 21.30, uczniowie mogą przebywać poza swoim pokojem jedynie za zgoda wychowawcy.

 IV Zasady przyjęcia do Internatu

1.              O przyjęcie do Internatu może ubiegać się każdy uczeń.
3. Pierwszeństwo w przyjęciu do Internatu mają:
              Wychowankowie domów dziecka, rodzinnych domów dziecka oraz rodzin zastępczych.
              Dzieci samotnych matek i ojców.
              Dzieci z rodzin wielodzietnych, rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji.
4. Podanie o przyjęcie do Internatu, uczeń składa w sekretariacie szkoły.
5. Uczniowi, który nie został przyjęty do Internatu przysługuje prawo odwołania się do dyrektora szkoły.
6. Każdy uczeń pierwszego dnia pobytu wpłaca kaucję w wysokości 100.00 zł. Kaucja zwracana będzie na koniec pobytu, pomniejszona o kwotę pokrywającą ewentualne szkody. Szkody mogą być rozliczane indywidualnie bądź zbiorowo w przypadku nie ujawnienia przez młodzież sprawcy.
7. Uczeń powinien być czasowo zameldowany w Internacie.
8. Uczniowie klas maturalnych z dniem ukończenia szkoły tracą prawo do mieszkania w Internacie. Rada Wychowawców na pisemną prośbę absolwenta może wyrazić zgodę na dalsze mieszkanie w Internacie do zakończenia egzaminów. W czasie pobytu w Internacie, absolwenta obowiązuje również Regulamin Internatu.


V Prawa wychowanka

Wychowanek ma prawo do:

1. Poszanowania godności własnej, wyrażania swoich myśli, opinii, przekonań o ile nie narusza to godności osobistej i dobra innych ludzi.
2. Korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych służących do nauki, rozwijania i pogłębiania zainteresowań, zdolności i talentów oraz wypoczynku i kulturalnego spędzania wolnego czasu.
3. Korzystania z pomocy wychowawców i kolegów w rozwiązywaniu problemów.
4. Opieki zdrowotnej i wychowawczej.
5. Współudziału w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych Internatu poprzez uczestnictwo w RWI, na które zostaną zaproszeni.
6. Uczestnictwa we wszystkich zajęciach organizowanych w Internacie.
7. Przyjmowania osób odwiedzających go w Internacie - za zgodą wychowawcy.
8. Do jawnej oceny jego postępowania w Internacie.

  VI Obowiązki wychowanka

  Wychowanek ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Regulaminie Internatu, a szczególnie:

1. Terminowego uiszczania opłat za pobyt w Internacie, najpóźniej w pierwszym dniu każdego miesiąca.
2. Przestrzegania rozkładu dnia.
3. Korzystania z odpłatnego, całodziennego wyżywienia. Program żywienia zbiorowego nie uwzględnia diet indywidualnych wychowanka.
4. Systematycznego uczenia się.
5. Utrzymania higieny osobistej oraz czystości i estetyki pomieszczeń.
6. Dbania o wspólne dobro, ład i porządek na terenie Internatu.
7. Konsultowania wszelkich zmian w salach sypialnych.
8. Ponoszenia materialnej odpowiedzialność za wszelkie szkody w Internacie
9. Brania udziału w wyznaczonych dyżurach.
10. Uzyskania zgody wychowawcy na każdorazowe opuszczenie Internatu.
11. Wychowanek ma obowiązek odnoszenia się z szacunkiem do wychowawców i pracowników obsługi.
12. Przestrzegania przepisów p-poż. i bhp.
13. Współudziału w realizacji zadań podejmowanych przez grupę wychowawczą i Samorząd.

VII Wychowankom zabrania się:

1. Używania grzejników elektrycznych, uszkodzonych urządzeń elektrycznych , a także samodzielnego naprawiania instalacji elektrycznej.
2. Siadania na parapetach, wychylania się przez okna i wychodzenia na dach Internatu.
3. Przebywania bez zgody osób dyżurujących w pomieszczeniach kuchennych.
4. Samowolnych kąpieli w jeziorach, stawach i innych niestrzeżonych kąpieliskach.
5. Palenia papierosów, spożywania alkoholu, używania narkotyków oraz innych środków odurzających, uprawiania gier hazardowych oraz używania zagrażających bezpieczeństwu mieszkańców przedmiotów i urządzeń.
6. Przyjmowania wizyt osób nietrzeźwych.
7. Wynoszenia naczyń i nakryć stołowych ze stołówki.
8. Zamykania drzwi na klucz - od wewnątrz w salach mieszkalnych , zarówno w dzień jak i w nocy.
9. Powrotów do Internatu po godz. 21.00.
10. Przetrzymywanie na terenie Internatu zwierząt.

 VIII Nagrody i kary
 
 Za wyróżniającą aktywność, przykładne zachowanie i dobre wyniki w nauce wychowanek może otrzymać następujące nagrody:
1. Pochwałę ustną i pisemną.
2. Dyplom uznania.
3. List pochwalny do rodziców lub opiekunów.



  Za nieprzestrzeganie obowiązków wychowanka Internatu, czyny chuligańskie, niszczenie mienia, rażące naruszenie norm moralnych oraz nagminne łamanie regulaminu Internatu – wychowanek może być ukarany:
1. Naganą ustną lub pisemną.
2. Naganą kierownika.
3. Naganą dyrektora szkoły.
4. Usunięciem czasowym lub trwałym z internatu.
5. W szczególnych przypadkach uczeń zostaje usunięty z Internatu z pominięciem stopniowania kar.
  O fakcie ukarania wychowanka zostają poinformowani:
  - rodzice lub opiekunowie,
  - wychowawca klasy.
  Decyzję o usunięciu wychowanka z Internatu podejmuje dyrektor szkoły na wniosek kierownika.
  Od decyzji tej wychowanek może odwołać się do jednostki nadrzędnej szkoły.
  Wszelkie decyzje o zastosowaniu wobec ucznia kary zgodnie z Regulaminie Internatu ustalane powinny być na spotkaniu Zespołu Wychowawców.                                                                       



  IX Porządek dnia

  6.30 - pobudka,
  6.30 - 7.00 - toaleta poranna ,
  6.30 - 7.30 -śniadanie,
  7.30 - 7.50 -sprzątanie pokoi i innych pomieszczeń w Internacie,
  7.50 - 8.00 -przygotowanie do zajęć szkolnych,
  8.00 -wyjście do szkoły,
  13.00 - 15.00 -obiad,
  15.00 - 16.00 -czas wolny,
  16.00 - 18.30 -nauka własna,
  18.30 - 19.00 -kolacja,
  19.00 - 21.30 -czas wolny /może być zorganizowany/,
  21.30 - 22.00 -toaleta wieczorna,
  22.00 - 6.30 - cisza nocna.

  X Rada Wychowawcza Internatu
 
1. Rada Wychowawcza Internatu jest organem powołanym do opracowywania planu pracy i programów działania oraz do opiniowania całokształtu spraw opiekuńczo - wychowawczych .
2. Przewodniczącym Rady Wychowawczej Internatu jest kierownik Internatu, członkami wychowawcy Internatu.
3. Na posiedzenia Rady poświęconej problemom młodzieży mogą być zapraszani przedstawiciele Samorządu Internatu.
4. Na posiedzenia Rady Wychowawczej Internatu mogą być zapraszani inni pracownicy internatu i szkoły a także przedstawiciele instytucji i organizacji współdziałających z placówką.

XI Zadania wychowawcy Internatu

Wychowawca Internatu zobowiązany jest:

1.              Sumiennie realizować zadania wynikające z planu opiekuńczo - wychowawczego Internatu i dążyć do osiągania jak najlepszych wyników w pracy wychowawczej.
2.              Kształtować wśród młodzieży nawyk systematycznej pracy szkolnej, udzielać pomocy uczniom mającym niepowodzenia w nauce, dbać o właściwą atmosferę podczas nauki własnej.
9. Rozwijać zainteresowania i uzdolnienia wychowanków wykorzystując do tego celu przewidziany w porządku dnia czas wolny poprzez dostępne formy i środki.
10. Czuwać nad higieną osobistą i zbiorową wychowanków oraz ładem i porządkiem w pomieszczeniach, w których przebywa młodzież.
11. Dbać o rozwój fizyczny i psychiczny wychowanków poprzez organizowanie zajęć sportowych, aktywnie zwalczać wszelkie przejawy patologii społecznych, nałogi palenia papierosów, spożywania alkoholu przez młodzież oraz zapobiegać konfliktom i stresom.
12. Wdrażać młodzież do stałego poszanowania mienia społecznego organizując prace konserwacyjne i remontowe sprzętu w internacie oraz prace społeczne na rzecz internatu, szkoły i środowiska.
13. Troszczyć się o zdrowie i bezpieczeństwo młodzieży oraz estetyczny wygląd wychowanków.
14. Utrzymywać stały kontakt z nauczycielami przedmiotów, wychowawcami klas, współpracować systematycznie z rodzicami wychowanków.
15. Upowszechniać samorządność, inspirować pracę sekcji i kół zainteresowań działających w Internacie.
16. Czuwać nad bezpieczeństwem wychowanków przez całą dobę.
17. Dbać o godność i przykładną postawę moralną wychowawcy młodzieży, a także systematycznie doskonalić swoją wiedzę.
18. Systematycznie wypełniać swoje obowiązki i stosować się do zarządzeń władz oświatowych oraz dyrekcji.
19. Kierownik Internatu oraz wychowawcy, w szczególnych przypadkach, zastrzegają sobie prawo do wykonania czynności kontrolnych w każdym pokoju, w związku z podejrzeniem o łamanie regulaminu w punkcie VII.







Przyjęto do wiadomości:

 Podpis ucznia


Podpis rodziców







Regulamin Internatu Zespołu Szkół Agrotechnicznych i Ogólnokształcących w Żywcu został aktualizowany na Zespole Wychowawców i zatwierdzony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu